פורטל פיננסי: משכנתאות, הלוואות, השקעות ועוד

יואב אייבזון
יואב אייבזון
Read More
"יואב התותח!! בהשוואה לחברים שלי שהמשכנתא עלתה אצלם באזור ה1,200 1,300, אצלנו עלה ב700 שח." דור עפרוני
יואב אייבזון
יואב אייבזון
Read More
"יואב התותח!! בהשוואה לחברים שלי שהמשכנתא עלתה אצלם באזור ה1,200 1,300, אצלנו עלה ב700 שח." דור עפרוני

מה זה מדד המחירים לצרכן?

לא פעם אנו נתקלים במושג "מדד המחירים לצרכן", בעבר המושג היה פופולרי יותר בכל הקשור ללקיחת הלוואות ומשכנתאות אשר היו צמודות למדד זה. אך עיקרו של מדד המחירים לצרכן הוא לבצע סקירה בכל הקשור לצריכת משקי הבית בישראל ואלו כוללים מגוון רחב של שירותים, החל מקניית לחם, עגבניות, תרופות ומוצרי חשמל ועד לביטוחים וכו וכו. יחד עם זאת ממוצעים אלו מושפעים בלא מעט פרמטרים, החל מחודשי הקיץ העמוסים בהוצאות על טיולים ונופשים ועד לחודשי החגים אשר מוכרים יותר כחודשים של קניית מוצרי מזון רבים וכלי בית. כך או כך ממוצע זה נעשה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומתפרסם אחת ל15 לחודש.

איך מחושב הממוצע ועל מה הוא נשען?

שיטת מדד מחירים לצרכן מושטת כמו שציינו על מגוון מוצרים שונים, החל מהלחם ועד לתרופות ולמוצרי פנאי שונים שאותם אנו צורכים. מוצרים אלו מחולקים לעד עשרה קבוצות כאשר כל קבוצה מקבלת נתח שונה של ממוצע על פי אחוז הקניות הכללי ולכל קבוצה ישנם גם תתי קטגוריות.

  • ירקות ופירות
    מדד זה נשען על אחוזי הצריכה של המשק הישראלי בכל הקשור לקנייה של פירות, כך שבמידה ואחוזי הפירות יושפעו למשל מעליית מחירי החשמל הן ישפיעו לבסוף גם על מחיר העגבנייה ועל מדד המחירים לצרכן.
  • תרבות, חינוך ובידור
    מדד זה מתייחס להוצאות הכספיות בכל הקשור למופעי תרבות, סרטים, הופעות ועוד. אך יחד עם זאת הוא גם כן תלוי בהוצאות הכספיות בכל הקשור למוסדות לימוד וחינוך, גם לבתי ספר לילדים וגם לאוניברסיטאות.
  • תקשורת תחבורה ושונות
    כל אלו מקבצים תחתיהם את ההוצאות המרכיבות את התחבורה בה אנו משתמשים, החל משימוש ברב קו ועד לשימוש ברכב פרטי הכולל ביטוחים, פוליסות וכו.
  • ריהוט וציוד לבית
    קבוצה זו כוללת את אחזקת הבית והיא כוללת ארונות, כיסאות ואפילו מנורות.

    קבוצות אלו עוד ממשיכות להתחלק ומשפיעות לא מעט על מדד המחירים לצרכן, אך לשם הדגמה אם עגבנייה שווה 2 אחוזים מסך המחיר לצרכן, אז עליה במחיר העגבנייה למשל ביותר משמונה אחוזים אמורה להשפיע גם על מדד המחירים לצרכן. כך הדבר רלוונטי עבור כל קטגוריה שאותה הזכרנו, ולמרות ששמונים אחוזים בעלייה הינו דבר יקר, חשוב לזכור כי עלייה אינטנסיבית במחירים עלולה להשפיע על לא מעט שירותים אחרים המושפעים ממחירים אלו ולהביא לגידול בלקיחת הלוואות חוץ בנקאיות.

שתפו את הפוסט

חיפוש

יואב אייבזון

יועץ משכנתאות ותיק וחבר התאחדות יועצי המשכנתאות ומסייע למשפחות רבות בתחום הפיננסי מקצה לקצה

עוד על משכנתאות, הלוואות והשקעות...

Start typing to see posts you are looking for.
× לייעוץ פיננסי, עם יואב, שיחסוך לך המון כסף!