פורטל פיננסי: משכנתאות, הלוואות, השקעות ועוד

יואב אייבזון
יואב אייבזון
Read More
"יואב התותח!! בהשוואה לחברים שלי שהמשכנתא עלתה אצלם באזור ה1,200 1,300, אצלנו עלה ב700 שח." דור עפרוני
יואב אייבזון
יואב אייבזון
Read More
"יואב התותח!! בהשוואה לחברים שלי שהמשכנתא עלתה אצלם באזור ה1,200 1,300, אצלנו עלה ב700 שח." דור עפרוני

מה זה אובליגו?

אובליגו הוא קיצור של המילה אובליגיישן באנגלית (התחייבות) ומבטא את סך ההתחייבויות שיש לעסק מסוים או אדם מסוים כלפי הבנק או מול ספקים.

יוצא מכאן שאובליגו הוא פשוט החוב של הלקוח והבנק יכול להגביל את האובליגו הזה כאשר אותו עסק או אותו אדם חורגים מגבולות האשראי שהבנק הגדיר. כך גם ספקים שיכולים להגביל את האובליגו על פי גבולות האשראי שהם נותנים ללקוח מסוים כדי לא להיות בחשיפה גדולה מדי ובסיכון גבוה במידה ואותו לקוח אינו משלם את חובותיו/פושט את הרגל וכן הלאה. כדי לחשב אובליגו בבנק יש לסכום את כלל ההתחייבויות של העסק או של האדם לבנק – הלוואות קיימות, חריגה במינוס אם קיימת, מסגרת אשראי שניצלתם, צ'קים או ערבויות בנקאיות שנתתים לצד שלישי דרך הבנק וכולי. מדובר רק על מה שהינכם חייבים בפועל, נכון לרגע זה ולא את מסגרות האשראי השונות שייתכן ולא ניצלתם. אובליגו נקבע לכל התקשרות ספציפית בין בנק ללקוח מסוים או ספק ללקוח מסוים ואינו משליך או משפיע על אובליגו של אותו לקוח לבנק או ספק אחר.

לא לבלבל עם סטארט אפ אמריקאי חדש בשם אובליגו שרוצה למנוע את הכספי פיקדון ששוכרים נותנים לבעלי דירות כביטחון לנזקים עתידיים. אותו סטארט אפ מאפשר ליצור התקשרות בין בעל הבית לשוכר עד לגבול מסוים שבו בעל הבית יכול לתבוע את הנזקים באופן מידי, במידה וקיימים כאלו עד לתום תקופת האובליגו. באופן זה לא נדרש השוכר לשים סכום כלשהו בצד ויכול לתת לכסף להמשיך לעבוד עבורו.

בישראל, כל בנק בוחן את האובליגו של לקוחות שונים ומחליט האם הוא גבוה או נמוך והאם הוא נמצא בסיכון. המשמעות העיקרית כאמור היא שבאובליגו מסוים הבק יחליט לעצור את האשראי עבורכם ולדרוש חזרה את כספו. באופן זה נפלו לא מעט חברות ואימפריות בעבר שחיו על האשראי של הבנק לפעילות השוטפת שלהם עד שזה עצר אותו ובכך גרם לפעולות שרשרת שהביאה לפשיטת רגל של אותה חברה או אותו אדם. מהרגע שהאשראי נעצר לא תוכלו לחרוג בחשבון למינוס, לא תוכלו לקחת הלוואות נוספות, הצ'קים שנתתם יחזרו במידה ואין לכם יתרת זכות בחשבון ועוד ועוד. מן הסתם פעולה זו לא מתרחשת בבת אחת ומדובר בתהליך המלווה גם באזהרות חוזרות ונשנות מהבנק. עסקים שהגיעו לגבול האובליגו שלהם לרוב יפנו לקחת הלוואות חוץ בנקאיות או לפנות לקבלת הלוואות בערבות המדינה.

שתפו את הפוסט

חיפוש

יואב אייבזון

יועץ משכנתאות ותיק וחבר התאחדות יועצי המשכנתאות ומסייע למשפחות רבות בתחום הפיננסי מקצה לקצה

עוד על משכנתאות, הלוואות והשקעות...

Start typing to see posts you are looking for.
× לייעוץ פיננסי, עם יואב, שיחסוך לך המון כסף!